اروپا: ۳۰۰ میلیون یورو از دارایی های گرجستان را مسدود کردیم

بهمن: بهمن: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام نمود که این اتحادیه ۳۰ میلیون یورو از دارایی های خارجی گرجستان را مسدود کرده است.

به گزارش بهمن به نقل از رویترز، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام نمود به سبب تصویت قانون «عوامل خارجی» در پارلمان گرجستان، اتحادیه اروپا ۳۰ میلیون از دارایی های خارجی این کشور را مسدود کرده است.
وی همین طور اضافه کرد: روند پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا هم به حالت تعلیق درآمده است.
ساعاتی پیش سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR) با انتشار اطلاعیه ای اعلام نمود که کاخ سفید طرح و کارزاری را طراحی نموده که در آستانه انتخابات ۲۶ اکتبر، «حزب رویا» حزب حاکم در گرجستان را بی اعتبار کند و روسیه را عامل همه مشکلات گرجستان معرفی نماید.
آن گونه که در این بیانیه آمده است که سالومهم زورابیشویلی» رییس جمهور گرجستان به زودی با رسانه های آمریکا مصاحبه خواهدنمود و احیانا دولت را بابت «تخریب» گفت وگوهای پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا سرزنش خواهدنمود و نسبت به «پیامدهای وحشتناک نزدیکی به مسکو» هشدار می دهد.
به گفته سرویس اطلاعات خارجی روسیه، «گرداندگان و طراحان» آمریکایی به نیروهای مخالف دولت گرجستان فرمان داده اند که طراحی شروع تظاهرات سراسری در گرجستان را شروع کنند.
رئیس جمهور گرجستان اواخر اردیبهشت با انتشار اطلاعیه ای اعلام نمود که لایحه مربوط به «عوامل خارجی» را که توسط پارلمان تصویب شده بود، وتو کرده است. وی پیش تر هم تهدید کرده بود که در صورت تصویب این لایحه از طرف پارلمان کشورش آنرا وتو خواهدنمود.
پارلمان گرجستان ۲۵ اردیبهشت پیش لایحه بحث برانگیز موسوم به «عوامل خارجی» را که برمبنای آن سازمان های غیردولتی در این کشور که بیش از ۲۰ درصد از بودجه خودرا از خارج دریافت می کنند باید به عنوان کارگزار خارجی ثبت شوند، به تصویب رساند.
حزب حاکم گرجستان که اکثریت پارلمان این کشور را در دست دارد، اعلام نموده بود که این لایحه برای شفافیت کارهای سازمان های غیردولتی و جلوگیری از «نفوذ عوامل خارجی» ضرورت دارد.
از سوی دیگر، مخالفان و کشورهای غربی این لایحه را مشابه قانونی در روسیه می دانند که به دولت این کشور کمک کرده تا فعالیت خیلی از نهادهای غیردولتی که قسمتی از بودجه آنها یا کل آن از خارج از مرزهای روسیه تامین می شد را متوقف نماید.
تصویب این قانون در پی هفته ها اعتراضات شدید و گسترده در گرجستان که با درگیری بین معترضان و پلیس و همین طور بازداشت برخی همراه بود، روی داد.
اعتراضاتی که در آن ده ها هزار نفر به خیابان ها آمدند و خشم و نارضایتی خودرا از این لایحه ابراز داشته بودند. این تصمیم که حزب حاکم گرجستان موسوم به «رویای گرجی» به رغم مخالفت رئیس جمهور، مخالفان و جامعه مدنی اتخاذ نمود، لایحه ای جنجالی بوده و به شکافی عمیقی بین طرفین درگیر منجر گردید. در هفته های اخیر خیابان های تفلیس شاهد تظاهرات گسترده و مستمر معترضان با شعار «بله به اروپا، نه به قانون روس» بود.