آتن در آتش

به گزارش بهمن، آتشسوزی جنگلی گسترده در حومه پایتخت یونان به مرگ دست کم یک تن و تخلیه چندین منطقه مسکونی منجر گردیده است.

به گزارش بهمن به نقل از آسوشیتدپرس، به دنبال وقوع آتشسوزی گسترده در جنگل های شمال آتن، پایتخت یونان، دست کم یک نفر جان باخت و چندین منطقه مسکونی تخلیه شد.
صدها آتش نشان و ده ها هواپیمای آب پاش به منطقه اعزام شده و این در شرایطی است که وزش باد، تلاش ها برای خاموش کردن آتش را پیچیده کرده است.

آتش سوزی روز یکشنبه در نزدیکی لیک ماراتن در حدود ۳۵ کیلومتری شمال شرقی آتن آغاز شد و به کوه های پِنتلی گسترش یافت و حومه شمال آتن را در برگرفت و به آتش گرفتن چندین منزل مسکونی و تجاری در شهرها و مناطق مسکونی نزدیک دریاچه منجر گردید.

یونان بعد از سرایت آتش در این مناطق وضعیت اضطراری اعلام نمود اما کاهش وزش باد امیدها را زنده نگه داشت. به نوشته رسانه های محلی، ارتفاع شعله های آتش به بیشتر از ۲۵ متر می رسد.

لایه ای از دود و خاکستر مرکز آتن را پوشانده و برق در قسمت های از پایتخت یونان قطع شده و به ایجاد اختلال در ترافیک جاده ای انجامیده است.
به گفته مقامات، دست کم ۱۸ نفر مصدوم شده اند و عمده آنها به علت استنشاق دود بوده است. برپایه اعلام رصدخانه ملی یونان، تصاویر ماهواره ای از آن حکایت می کند که آتش حدود ۱۰ هزار هکتار(۲۵ هزار جریب) از جنگلها را تحت الشعاع قرار داده است.

مقامات آتن گفته اند که فرانسه یک بالگرد و ۲۰۰ آتش نشان به همراه ۲۸ ماشین آتش نشانی و دو هواپیمای آب پاش در اختیار یونان قرار داده و جمهوری چک هم با ۷۵ آتش نشان و ۲۵ خودرو به کمک آتن شتافته است. همینطور رومانی و صربستان هم درحال آماده سازی و انتقال کمک به یونان هستند. همینطور وزارت خارجه ترکیه از انتقال دو هواپیمای آب پاش و یک بالگرد به یونان اطلاع داده و اسپانیا هم درحال نهایی کردن اعزام نیروی کمکی به یونان است.

ورود مکرر موج گرما در تابستان سال جاری، به حریق گسترده در جنگل های کاج یونان منجر گردیده است. ماه های ژوئن و جولای گرم ترین ماه های ثبت شده در این کشور لقب گرفته اند. این کشور همینطور رکورد گرم ترین زمستان را در اختیار دارد.

آتش سوزی گسترده در سال ۲۰۱۸ در شهر ساحلی ماتی در شرق آتن به گرفتار شدن شمار زیادی در منازل و جاده ها منجر گردید و بیشتر از ۱۰۰ نفر هم جان باختند.