مهر بررسی كرد؛ حمله راهبردی یمن به عمق تل آویو

به گزارش بهمن، نیروهای مسلح یمن برای نخستین بار با حمله پهپادی عمق تل آویو را هدف قرار دادند و ضربه سختی به صهیونیستها وارد کردند. سؤال اینست که یمنی ها چگونه این حمله را انجام دادند و نتایج آن چیست؟

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: دهمین ماه جنگ رژیم صهیونیستی ضد غزه درحال سپری شدن است؛ جنگی که به نسل کشی بی سابقه منجر شده و انزجار آشکار و گسترده جهانی از این رژیم و حامیانش را به دنبال داشته است. در حالیکه سازمان ملل متحد در متوقف کردن جنایت های صهیونیست ها ناکام بود و قدرت های غربی هم نه تنها ادعاهای حقوق بشری را رها کردند بلکه در کنار تل آویو در نسل کشی ضد غزه قرار گرفتند، کشورهای عربی هم هیچ اقدامی برای دفاع از مردم غزه انجام ندادند، گروههای مقاومت در کنار مردم غزه قرار گرفتند و حملات مستقیم ضد صهیونیست ها را در دستور کار قرار دادند. یمنی ها همچون بازیگران محور مقاومت هستند که به صورت مستقیم ضد رژیم صهیونیستی وارد جنگ شدند.
اقدام های نظامی یمن ضد رژیم صهیونیستی
یمن از نوامبر گذشته یعنی یک ماه بعد از آغاز جنگ صهیونیست ها ضد غزه، وارد این جنگ شد. اولین اقدام یمنی ها هوشمندانه بود و آنها کشتی های عازم اراضی اشغالی را هدف قرار دادند. هدف اصلی یمنی ها از اقدام ضد کشتی ها این بود که هزینه اقتصادی جنگ رژیم صهیونیستی ضد غزه را بالا برده و نارضایتی در درون اراضی اشغالی را از این جنگ بالا برند. به دنبال این اقدام، صدها کشتی مجبور به منحرف کردن مسیر خود به سمت جنوب آفریقا شده اند که هزینه ها را بالا برده است. با وجود اینکه، آمریکا به همراه انگلیس و چند کشور دیگر در مقام دفاع از رژیم صهیونیستی، حملات مکرری را ضد یمن انجام دادند، اما حمله های یمنی ها متوقف نشد و همچنان هم ادامه دارد.
در کنار حمله ضد کشتی های عازم اراضی اشغالی، نیروهای یمنی روز جمعه ۲۹ تیرماه در اقدامی مهم منطقه اشغالی یافا که به تل آویو مشهور است را با یک پهپاد هدف قرار دادند. بر اساس گزارش رسانه های صهیونیستی در این حمله پهپادی که یمن آنرا انجام داد، یک صهیونیست کشته و هشت نفر مجروح شدند. این نخستین بار بود که تل آویو از راه پهپاد و از یمن مورد هدف قرار گرفت. این اقدام نظامی یمنی ها به مراتب از حمله به کشتی های عازم اراضی اشغالی مهم تر است چونکه از یک سو مستقیماً تل آویو را هدف قرار داد و از طرفی نتایج مهمی خواهد داشت.
پیامدهای حمله پهپادی یمن ضد تل آویو
اقدام پهپادی یمنی ها دارای چند پیامد مهم و آشکار است که عبارتند از:
علنی شدن ضعف دفاعی رژیم صهیونیستی
یکی از مهم ترین نتایج حمله پهپادی یمنی ها ضد صهیونیست ها اینست که ضعف دفاعی رژیم صهیونیستی را بیشتر از گذشته ثابت کرد. ضعف دفاعی رژیم صهیونیستی پیش از این در مقابل طوفان الاقصی در ۷ اکتبر، عملیات وعده صادق جمهوری اسلامی ایران و همینطور حملات مکرر حزب الله لبنان ثابت شده بود، اما اقدام یمنی ها این ضعف را برجسته تر کرد چونکه حمله پهپادی یمن ضد تل آویو از یک فاصله جغرافیایی ۲۰۰۰ کیلومتری رخ داد. یک پهپاد حزب الله لبنان در ماه ژوئن توانسته بود با دور زدن سامانه دفاع هوایی رژیم صهیونیستی بر فراز اراضی اشغالی به پرواز دربیاید. یمن بر خلاف حزب الله لبنان مرز جغرافیایی با اراضی اشغالی ندارد. پهپاد یمنی ۲۰۰۰ مایل دریایی را ظرف ۹ ساعت طی کرد تا به تل آویو بعنوان مستحکم ترین و حفاظت شده ترین شهر در فلسطین اشغالی برسد. سران این رژیم همچون لاپید و بن گویر اذعان کردند که امنیت اسرائیل از دست رفته است.
مقاومت؛ مصمم تر و منسجم تر در دفاع از غزه
اقدام پهپادی یمنی ها ضد تل آویو مرحله جدیدی از اقدام نظامی بازیگران مقاومت ضد صهیونیست ها و در دفاع از غزه بود. اخیراً پهپاد هُدهد حزب الله لبنان بدون شناسایی شدن، مناطق وسیعی از فلسطین اشغالی را رصد، فیلم برداری و عکس برداری کرد و بازگشت. مقاومت عراق هم به اهدافی در حیفا یا ایلات حمله کردند. حمله پهپادی یمنی ها نفوذپذیری و صدمه پذیر بودن آسمان فلسطین اشغالی را بیشتر از اقدامات حزب الله لبنان و مقاومت عراق نشان داد چونکه بیشتر از ۲۰۰۰ کیلومتر را تا عمق تل آویو طی کرد بدون این که مورد شناسایی قرار گیرد. از طرفی، یمن در حالی چنین اقدامات نظامی ضد صهیونیست ها انجام می دهد که ۸ سال درگیر جنگ همه جانبه با عربستان سعودی بود و خسارت های سنگینی از این جنگ متحمل شد. با این وجود، اقدامات نظامی یمنی ها ضد صهیونیست ها ثابت می کند که آنها برای مقابله با آمریکا و رژیم صهیونیستی و برای متوقف کردن نسل کشی در غزه در کنار حزب الله لبنان و مقاومت عراق، اراده جدی دارند.
اثبات روند رو به رشد قابلیت نظامی یمن
یکی دیگر از مهم ترین نتایج اقدام پهپادی یمن ضد تل آویو اینست که روند رو به رشد قابلیت نظامی نیروهای مسلح یمن را اثبات کرد. پهپادی که تل آویو را هدف قرار داد ساخته یمنی ها است. رسانه های صهیونیستی در تشریح این حمله نوشتند این حمله، در سطح فنی، نشان دهنده ضعف سامانه دفاع هوایی اسرائیل در برابر هواپیماهای بدون سرنشین بود که با سرعت کمتر و در ارتفاع کمتری پرواز می کنند. کارشناسان نظامی معتقدند، این عوامل مسیریابی پهپادها توسط رادارها و رهگیری آنها توسط موشک های زمین به هوا را دشوارتر می ‎ سازد. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد این پهپاد یمنی، پیشرفته بوده و بعنوان یک هدف خطرناک، شناسایی نشده بود. بنابراین هیچ آژیر خطری برای آن به صدا در نیامد. این پهپاد بمب گذاری شده بود و مسیری جدید را از یمن به سمت مصر برای پیمایش برگزیده و از فراز دریای مدیترانه عبور کرده و به عمق خاک فلسطین اشغالی وارد شده و در ارتفاع پست پرواز کرد.
استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل بازیگران مقاومت
حمله پهپادی یمنی ها به عمق تل آویو همزمان با حملات حزب الله لبنان و مقاومت عراق، غافلگیری و عصبانیت شدید صهیونیست ها از انسجام و یکپارچگی مقاومت در دفاع از غزه را نشان داد. ارتش رژیم صهیونیستی در واکنش به حمله پهپادی یمنی ها با جنگنده های اف ۳۵ خود به شهر الحدیده حمله کرد. این حملات به شهادت و زخمی شدن برخی از شهروندان یمنی منجر گردیده است. با این وجود، این حملات صهیونیست ها نه تنها ناشی از قاطعیت و برتری نظامی آنها نبود بلکه ناشی از فروماندگی آنها در مقابل یمنی ها بود. اقدام نظامی صهیونیست ها ضد یمن نشان داد متوسل شدن قدرت های غربی به حملات نظامی و اعمال قدرت آنها ضد یمن برای صهیونیست ها امنیت بیشتر را به دنبال نداشته است. در همین حال، اقدام نظامی صهیونیست ها سبب ایجاد بازدارندگی برای آنها در مقابل یمنی ها نخواهد شد چون این حملات از موضع ضعف و برای فرار از پاسخگویی به منتقدان داخلی انجام شده و در عین حال سبب توقف حملات یمنی ها هم نخواهد شد. در همین راستا، حزام الاسد از رهبران انصارالله یمن اعلام نمود: عملیات های جدیدی بعد از عملیات تل آویو در راهست و این تا زمان توقف جنگ غزه ادامه می یابد.
نتیجه
اقدام پهپادی یمنی ها ضد تل آویو بار دیگر از ظهور بازیگر جدیدی در صحنه سیاسی و نظامی غرب آسیا و جهان عرب خبر می دهد؛ بازیگری که متفاوت عمل می کند و در مقابل جنایت صهیونیست ها نه تنها سکوت نمی کند بلکه مستقیماً تل آویو را هدف قرار می دهد. در عین حال، یکی دیگر از مهم ترین شاخصه های مقاومت یمن اینست که از پشتوانه میلیونی مردمی برخوردار می باشد. بعد از اقدام پهپادی نیروهای مسلح یمن ضد تل آویو صدها هزار نفر از مردم یمن با برگزاری تظاهرات، ضمن پشتیبانی از این اقدام نظامی، حمایت خویش را از مردم غزه هم نشان دادند. علاوه بر این، اقدام پهپادی یمنی ها ضد تل آویو که صدمه پذیری و ضعف دفاعی رژیم صهیونیستی را نشان داد، این مورد مهم را هم ثابت کرد که به درازا انجامیدن جنگ غزه نتایج معکوسی برای دشمن صهیونیستی به همراه خواهد داشت.
سید رضی عمادی؛ کارشناس و پژوهشگر منطقه غرب آسیا

منبع: