مهر بررسی كرد؛ نگاه رسانه های عربی به ایران دوخته شده است

بهمن: رسانه های مطرح جهان عرب به شکل گسترده و به دقت، لحظه به لحظه نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران را مخابره می کنند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: در صورتیکه شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری در ایران همچنان ادامه دارد، رسانه های مطرح جهان عرب با دقت نتایج اولیه را پوشش داده و به گمانی زنی درباب کشیده شدن انتخابات به دور دوم می پردازند. هر کدام از این رسانه ها با پوشش لحظه به لحظه نتایج انتخابات از پیشتازی یکی از نامزدها خبر می دهند؛ این در حالیست که نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری هنوز اعلام نشده است.

سایت شبکه المیادین درباره ی نتایج انتخابات نوشت: تا حالا قسمتی از آرا انتخابات ریاست جمهوری ایران شمارش شده و بنظر می رسد این انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد. پس از شمارش بیش از ۱۲ میلیون رأی، مسعود پزشکیان ۴۱ درصد از آرا و سعید جلیلی ۳۹ درصد از آرا را به خود اختصاص داده اند. قالیباف و پورمحمدی در رتبه های بعدی قرار دارند.

در همین خصوص البناء لبنان گزارش داد: ایران روز جمعه شاهد برگزاری دور نخست انتخابات سریع ریاست جمهوری پس از شهادت سید ابراهیم رئیسی بود. این در حالیست که نتایج اولیه انتخابات از احتمال کشیده شدن آن به دور دوم حاکیست چونکه برمبنای قانون اساسی، هر یک از نامزدها باید بیش از ۵۰ درصد از آرا را کسب کند.

روسیا الیوم نیز با پوشش نتایج انتخابات نوشت: پس از شمارش ۱۲ میلیون رأی هم اکنون مسعود پزشکیان با اختلاف کمی از سعید جلیلی جلو افتاده است. وزارت کشور ایران اعلام نموده است که قالیباف و پورمحمدی در جایگاه های بعدی قرار دارند.

شبکه الجزیره در این زمینه نوشت: نتایج اولیه شمارش آرا در ایران نشان میدهد که نامزد اصلاح طلبان یعنی مسعود پزشکیان پیشتاز است. این در حالیست که سعید جلیلی نامزد اصولگرایان در رتبه بعدی قرار دارد. هم اکنون بیش از ۱۲ میلیون رأی انداخته شده به صندوق ها شمارش شده است.

سایت شبکه العربیه نیز گزارش داد: نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری ایران از پیشتازی ۲ نامزد اصلاح طلب یعنی مسعود پزشکیان و اصولگرا یعنی سعید جلیلی حکایت دارد. در صورتیکه پیش تر وزارت کشور اعلام نموده بود جلیلی پیشتاز است اما با شمارش آرای بیشتر مشخص شد که هم اکنون پزشکیان در رتبه نخست قرار دارد.
در حالی که شمارش آرا هنوز ادامه دارد سایت شبکه العربیه مدعی مشارکت ۴۰ درصدی شهروندان ایرانی در این انتخابات شد.

الشرق درباره ی نتایج انتخابات نوشت: وزارت کشور ایران از پیشتازی سعید جلیلی پس از شمارش قسمتی از آرا انتخابات ریاست جمهوری ایران آگاهی داده است. در این انتخابات چهار نامزد برای تصدی پست ریاست جمهوری به رقابت با یکدیگر پرداختند و ۲ نامزد به اسامی قاضی زاده هاشمی و زاکانی پیش تر انصراف خودرا از ادامه رقابت های انتخاباتی اعلام نمودند. سعید جلیلی مدرک دکترای علوم سیاسی دارد و به مدت پنج سال از طرف رهبر انقلاب به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی برگزیده شد و فعالیت کرد.

سایت آمریکایی الحره نیز در این خصوص نوشت: تلویزیون ایران از پیشتازی تنها نامزد اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور یعنی مسعود پزشکیان آگاهی داد.
پزشکیان ۶۹ ساله در بین کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ایران بیشترین سن را دارد. کمپین انتخاباتی وی به شکل گسترده از طرف اصلاح طلبان حمایت می شد.

سایت عربی ۲۱ نیز در این خصوص نوشت: بررسی نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری ایران حاکی از آنست که این انتخابات به احتمال زیاد به دور دوم کشیده خواهد شد چونکه هیچکدام از نامزدهای پیشتاز نتوانسته اند بیش از ۵۰ درصد از آرا را از آنِ خود کنند. هم اکنون برمبنای نتایج اعلام شده، مسعود پزشکیان در رتبه نخست و سعید جلیلی در جایگاه بعدی قرار دارند. روز گذشته روند گرفتن رأی در انتخابات ریاست جمهوری ایران سه مرتبه تمدید گردید.

منبع: