چهارشنبه ۶ تیر انجام شد؛ امضای تفاهم نامه بین بنیاد ایران شناسی و سازمان امور دانشجویان

بهمن: به گزارش بهمن، تفاهمنامه همکاری بنیاد ایران شناسی و سازمان امور دانشجویان در جهت جذب دانشجوی خارجی در رشته ایران شناسی چهارشنبه ۶ تیر در بنیاد ایران شناسی به امضا رسید.

به گزارش بهمن به نقل از مهر، تفاهمنامه مشترک همکاری بین بنیاد ایران شناسی و سازمان امور دانشجویان روز گذشته چهارشنبه ۶ تیر با حضور رؤسای دو مجموعه یاد شده در بنیاد ایران شناسی به امضا رسید.
درابتدای این مراسم، محمدحسین رجبی دوانی، رئیس بنیاد ایران شناسی، ضمن تبریک عید سعید غدیر، امضای این تفاهمنامه مشترک میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بنیاد ایران شناسی را در جهت جذب دانشجوی خارجی در رشته ایران شناسی بر شمرد.
رئیس بنیاد ایران شناسی ضمن اشاره به سفر خود به کشور روسیه، از استقبال گسترده دانشجویان این کشور به تحصیل در رشته ایران شناسی اطلاع داد.
ایران شناسی، نسخه شناسی و مرمت در کشورهای همسایه
وی در ادامه سخنانش اظهار داشت: تدریس رشته ایران شناسی و بخصوص گرایش نسخه شناسی و مرمت می تواند در کشورهای همسایه و سایر کشورها، باعث افزایش اقبال و گرایش آنان به شناخت ایران شود و به جهت جذابیت و گستردگی فرهنگ و تمدن ایرانی، در صورت معرفی شایسته آن به مخاطبان، میتوان تعداد زیادی از علاقه مندان به این رشته تحصیلی را از خارج از کشور برای تحصیل در ایران جذب نمود. دکتر رجبی دوانی تصریح کرد که علاقه مندان غیر ایرانی چه در داخل و چه در خارج از کشور می توانند از راه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در رشته ایران شناسی مشغول به تحصیل شوند و این رویداد اساسا برای معرفی کشورعزیزمان به مردم جهان بسیار مؤثر خواهد بود.
معرفی ایران در همه ابعاد
هاشم داداش پور، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان هم در این جلسه به اهمیت نقش تنظیم گری و سیاست گذاری بنیاد ایران شناسی در حوزه معرفی ایران تاکید کرد و تصریح کرد که در کنار آن، این بنیاد می تواند نقش ترویجی و بحث تربیت دانشجو را هم ایفا نماید. بر این اساس توجه به نقش ملی و بین المللی بنیاد ایران شناسی حائز اهمیت می باشد.
وی اضافه کرد: پرداختن به مسائل و ابعاد متعدد در رابطه با ایران، باید با حوزه ایران شناسی گره بخورد و معرفی ایران در همه ابعاد دیده شود.

توجه به بُعد ایرانی و ریشه های عمیق در کشورهای آسیای مرکزی
داداش پور اذعان اظهار داشت: اهمیت پرداختن به حوزه هنر و فرهنگ ایرانی فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران است و بنیاد ایران شناسی این وظیفه خطیر را در حفظ و شناساندن آن بر عهده دارد. از بُعد اسلامی تابحال به چنین هویتی بسیار پرداخته شده و هم اکنون در این حوزه به موفقیت درخشانی رسیده ایم؛ ولی از بُعد ایرانی آن که ریشه عمیقی با کشورهای آسیای مرکزی دارد، تابحال کم توجهی شده که باید هرچه بیشتر به بحث هویت و فرهنگ ایرانی مشترک با سایر کشورها توجه بیشتری شود.
معاون وزیر علوم و تحقیقات و فناوری در ارتباط با جذب دانشجویان خارجی اظهار داشت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آمادگی خویش را در جهت جذب و اعطای بورسیه تحصیلی به علاقه مندان رشته های در رابطه با ایران شناسی اعلام می نماید و بنیاد ایران شناسی این فرصت را دارد که به این رشته و دانشجویان آن توجه ویژه نموده و ظرفیت تحصیلی آنرا بالا ببرد.
برگزاری نمایشگاه بین المللی جاذبه های تحصیلی در ایران
در ادامه محمدجواد سلمان پور، مشاور بین الملل سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری، از برگزاری نمایشگاه بین المللی جاذبه های تحصیلی در ایران اطلاع داد و اظهار داشت: قرار بر اینست که با کمک بنیاد ایران شناسی، ظرفیتهای کافی در جهت شناساندن ایران شناسی در قسمت داخلی و بین المللی فراهم گردد.
وی اضافه کرد: بنیاد ایران شناسی بعنوان مجموعه ای دولتی و مورد اعتماد، باید امکانی را برای ارتباط با دانشگاه های برگزار کننده رشته ایران شناسی در داخل و خارج از کشور در نظر داشته باشد؛ تا تعاملی بین داخل و خارج از کشور در این عرصه شکل بگیرد و علاقه مندان به حوزه ایران شناسی بتوانند اطلاعات و دانش لازم را در این حوزه کسب کنند.

شناسایی و رصد فعالیتهای کرسی ها و مراکز ایران شناسی در خارج از کشور
در ادامه ایمان نظام زاده، معاون اطلاع رسانی و همکاریهای علمی و بین المللی بنیاد ایران شناسی، از برگزاری نمایشگاه جاذبه های تحصیلی استقبال کرد و آنرا فرصتی برای شناساندن ایران برشمرد. ایشان در ادامه اذعان داشت که بنیاد ایران شناسی از زمان تأسیس خود تا به امروز همایش ها و جلسات گوناگونی را در جهت شناساندن ایران به صورت داخلی و بین المللی برگزار نموده و حاصل آن، گردآوری مجوعه بانکهای غنی اطلاعاتی است و یکی از وظایف این مجموعه شناسایی و رصد فعالیتهای کرسی ها و مراکز ایران شناسی در خارج از کشور و برقراری ارتباط و تعامل با آنها است.
تلاش برای شناساندن ایران و پیشگیری از ایران هراسی
نظام زاده همینطور اعلام نمود بنیاد ایران شناسی در حوزه مطالعات تطبیقی در سطح بین الملل تلاش دارد تا ارتباطات مؤثری برقرار کند و به دنبال تربیت دانشجویان در جهت شناساندن ایران و پیشگیری از ایران هراسی باشد. همینطور باید در زمینه ملی به بحث مهم هویت بخشی و بازیابی هویت ایرانی-اسلامی توجه بیشتری شود و از تمامی سازمان ها و نهادها در این خصوص یاری جست.
وی در قسمت پایانی سخنان خود ضمن اشاره به برگزاری دوره های دانش افزایی ایران شناسی برای دانشجویان خارجی مقیم ایران، به تأثیرگذاری این گونه اقدامات در معرفی هر چه بیشتر ایران تاکید نمود.

در پایان جلسه، رجبی دوانی و هاشم داداش پور تفاهمنامه همکاری مشترک را به امضا رساندند و از نمایشگاه ها و کتابخانه و مرکز اسناد بنیاد ایران شناسی بازدید نمودند.
بنیاد ایران شناسی با همکاری دانشگاه شهید بهشتی، از سال ۱۳۸۳ رشته ایران شناسی را دایر نموده و این رشته دارای ۴ گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و ۱ گرایش در مقطع دکتری است.

منبع: