مهر بررسی كرد؛ طوفان الاقصی و چهار داغ بزرگ بر پیشانی صهیونیسم

بهمن: تحلیل اخیر توماس فریدمن درباره ی خطر نابودی رژیم صهیونیستی، نشان داد که مفسرین سیاسی و اندیشکده های آمریکایی، به واقعیت شکست نتانیاهو پی برده اند و می دانند در منطقه چه خبر است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: شرایط برای رژیم صهیونیستی، روز به روز پیچیده تر می شود و حالا حتی آمریکایی ها نیز بدون تعارف به این واقعیت اذعان می کنند که بقای این رژیم جعلی به خطر افتاده است. تحلیل جدید توماس فریدمن، مفسر سیاسی آمریکایی و کارشناس مسائل سیاسی خاورمیانه، نمونه ای از تحلیل های سیاسی جدیدی است که زاییده شرایط نوین بعد از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ میلادی است. توماس فریدمن تحلیل گر نیویورک تایمز که سه بار جایزه پولیتزر را برده، حالا با این جمله، آب پاکی را روی دست نتانیاهو ریخته است: «اسرائیل، هر روز تنهاتر می شود». این عبارت به این مفهوم است که بر طبق یکی از ضرب المثل های قدیمی آش آن قدر شور شده که خان هم فهمیده! در حقیقت رخدادهای بعد از عملیات طوفان الاقصی سبب شده تحلیلگران سیاسی و اندیشکده های آمریکایی، به ژرفای شکست نتانیاهو پی ببرند و متوجه وقایع مهمی که در منطقه رخ داده شوند.
فریدمن اعتقاد دارد که «موجودیت» رژیم صهیونیستی به خطر افتاده و شرایطی پدید آمده که از سال ۱۹۴۸ میلادی بدین سو، سابقه نداشته است. همه این ها در حالیست که تشکیل تندروترین کابینه راست افراطی برای مقابله با فلسطینیان، نه فقط نتیجه بخش نبوده بلکه عملاً این رژیم را در معرض خطر نابودی قرار داده است.
ترس و بلاتکلیفی در واشنگتن
با ادامه شکست سنگین کابینه تندرو نتانیاهو، آمریکا به عنوان با اهمیت ترین حامی رژیم، در بن بست قرار گرفته و حالا تیم جو بایدن از این می ترسد که سقوط نتانیاهو هزینه مالی، سیاسی و بین المللی پشتیبانی از تل آویو را آن قدر بالا ببرد که دموکرات ها در انتخابات پیشِ رو در مقابل دونالد ترامپ شکست بخورند.
دعوت از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره آمریکا، از یک سو با واکنش تند چپ ها روبرو شده و از دیگر سو، بایدن را با این خطر روبرو کرده که ادامه وضعیت فعلی، موجب شود جمهوری خواهان فرصت را مغتنم شمرده و با حمایت سنگین از نتانیاهو، کاری کنند که همه لابی های انتخاباتی، برای شکست بایدن وارد میدان شوند. در سوی دیگر میدان، در اراضی اشغالی نیز شاهد یک دوقطبی بی سابقه هستیم. بگفته فریدمن در این دوقطبی، جریان راست افراطی تلاش می کند تا سربازان دارای باورهای افراط گرایانه یهودی را به میدان بفرستد اما هم آنها و هم سکولارهای ارتش رژیم، امیدی به پیروزی ندارند و آثار فروپاشی روانی در این ارتش خسته، نمایان شده است.
چهار داغ بزرگ بر پیشانی صهیونیسم
توصیف وضعیت فعلی رژیم صهیونیستی و تنگناهای استراتژیک آن، موضوعی است که ذهن خیلی از تحلیل گران را به خود مشغول کرده است. در ماه های نخست بعد از عملیات معروف به طوفان الاقصی، غربی ها زیر بار نمی رفتند و هر روز درباره ی پیروزی های ارتش تحت امر نتانیاهو، ادعاهای جدیدی را مطرح می کردند. ولی حالا و بعد از سپری شدن ۹ ماه و پرداخت هزینه های کلان کمک مالی به کابینه نتانیاهو، نه فقط دستاورد و کارنامه قابل دفاعی وجود ندارد، بلکه شرایط پیچیده عملیاتی و همین طور از بین رفتن روحیه صهیونیست ها، وضعیتی به وجود آورده که حتی یک مفسر سیاسی یهودی را هم به صرافت انداخته که بی محابا، شکست های نتانیاهو را یکایک برشمارد. توماس فریدمن، خطرات موقعیت جدید رژیم صهیونیستی را به این شکل دسته بندی کرده است:
الف) ایران به عنوان ابرقدرت منطقه با همراهی دیگر اجزای مقاومت در منطقه، تل آویو را در تنگنا قرار داده است.
ب) وضعیت جدیدی که رژیم صهیونیستی در آن قرار گرفته، یک بن بست واقعی است و هیچ گزینه نظامی یا دیپلماتیکی در اختیار ندارد.
ج) نتانیاهو نه فقط در جنگ ۹ ماهه اخیر در مقابل حماس شکست خورده، بلکه با احتمال شکست بزرگ در سه جبهه غزه، لبنان و کرانه باختری روبرو است.
د) حزب الله لبنان، به موشک های دقیقی مجهز است که می تواند زیرساخت های رژیم مانند فرودگاه ها، بنادر، دانشگاه ها، پایگاه های نظامی و نیروگاه هایش را نابود کند.
همچنان که می بینیم؛ از بین عوامل بالا، نقش قدرت دفاعی ایران و گروههای مقاومت، به عنوان با اهمیت ترین متغیرهای اثرگذار، نمایان شده اند.

چرا نتانیاهو هنوز می جنگد؟
یکی از سوالات مهمی که می تواند ذهن هر خواننده ای را درگیر کند؛ این است که چرا با وجود تمام نکاتی که بدان ها اشاره شد و شکست رژیم را اثبات می کند، بنیامین نتانیاهو باز هم به نبرد ادامه می دهد. پاسخ توماس فریدمن به این پرسش، مهم و تأمل برانگیز است. او آشکارا به این مورد اشاره کرده «ادامه نبرد تنها به این علت است که نتانیاهو باید در قدرت بماند تا از گزند محاکمه دور بماند و به بهتان فساد زندانی نشود».
همچنان که فریدمن نیز اشاره کرده، ائتلاف نتانیاهو و جریان راست افراطی در رژیم صهیونیستی و اصرار آنها بر ادامه جنگ تا از بین رفتن آخرین عضو حماس، فقط یک شعار فریبنده برای افکار عمومی است. تمام این غوغای لایتناهی و به راه انداختن سیلاب خون مظلومان، یک انگیزه واحد دارد که همانا کوشش برای پیشگیری از زندانی شدن نتانیاهو و اعضای خانواده اوست! اما رژیم که نمی تواند این واقعیت را به این شکل رسانه ای کند، از ضرورت انتقام حرف می زند و وانمود می کند که ادامه نبرد، برای حفظ کرامت صهیونیست ها است! پس درباره ی وضعیت غزه، نه فقط به حماس می تازد بلکه مشارکت با تشکیلات خودگردان اداره غزه در مقاطع آتی را رد می کند. حالا تندروهای همراه نتانیاهو، مدعی آن هستند که باید بر تمامی اراضی بین رود اردن و دریای مدیترانه همچون غزه، حکمرانی کنند. این در شرایطی است که این استراتژی عملاً شکست و افتضاح به بار آورده و کابینه جنگ بنابراین منحل شده است.
بدترین مقام تاریخ رژیم صهیونیستی
توماس فریدمن، ضمن اشاره به ترس و وحشت صهیونیست هایی که بتازگی با آنها مصاحبه کرده و اعلام نموده اند که ناچار شده اند برای خود و اعضای خانواده سلاح بخرند، به بیان این نکته پرداخته که نتانیاهو «بدترین رهبر تاریخ یهود» است.
تحلیل جدید توماس فریدمن در کنار یادآوری این تیتر ماندگار او که قبلاً گفته بود «اسرائیل، دیگر اسرائیل نخواهد شد»، ما را با یک وضعیت تاریخی شگرف مواجه می کند. وضعیتی که در آن، یکی از مدرن ترین ارتش های جهان، با ریختن خون ده ها هزار زن و کودک و غیرنظامی مظلوم، نه فقط ظفری به دست نیاورد؛ بلکه در دام خشونت و قدرت خود گرفتار شده و علاوه بر خطر موجودیتی، گرفتار انزوای شدید بین المللی شده است.